The Blind Boys Of Alabama, Down In New Orleans, Proper, 2007

They play with what you call syncopation, a push and pull. I have heard jazz before, what people used to call Dixieland music, and I like it – but I never had to sing to it before. We had to make some adjustments to get used to that beat. But it wasn’t hard. First of all, those New Orleans guys were so nice – they’re good musicians, good people, clean people. We enjoyed working with them. And they didn’t just try to do it all, they listened to our ideas, too. We put our heads together with them, and with our producer Chris Gold-smith and our manager Charles Driebe. The communication was good. And we did alright with it.
Jimmy Carter member of The Blind Boy Of Alabama.

Bientôt 70 ans de musique, quelque chose comme une soixantaine d'albums et voilà les Blind Boys of Alabama qui débarquent à la Nouvelle Orléans. Ils y rencontrent le légendaire pianiste producteur Allen Toussaint, le guitariste de rythm & blues Earl King, deux fanfares : The Preservation Hall Jazz Band et The Hot Brass Band. David Torkanowsky (clavier pour Solomon Burke et The Neville Brother), Roland Guerin (entre autre bassiste pour Marcus Robert et The Marsalis Family) et Shannon Powell (batteur pour Harry Connick Jr). Et tout ce monde s'entasse au Pity Street Studio (qui en a vu passer des musiciens de Dr John à Ryan Adams en passant par Elvis Costello). Et là dedans ils jouent 12 chansons populaires sauce gospel et qui swinguent comme pas deux de Down By The Riverside à I'll Fly Away.

On retrouve aussi les Blind Boys Of Alabama dans le Way Down In A Hole de Tom Waits pour l'excellente série Sur écoute (The Wire, HBO).

Way Down In A Hole (de Tom Waits), Blind Boys Of Alabama pour la série The Wire.